Питання визнання українських посвідчень водія в Німеччині довгий час залишалося предметом окремого регулювання як у межах європейської солідарності, так і контексті масового прибуття українців після початку повномасштабної війни. Одним з напрямів, над яким активно працював уряд Німеччини, була розробка механізму автоматичної заміни українських водійських прав, зокрема — для професійних водіїв категорій C, CE, D, DE. Проте на початку квітня 2025 року ситуація кардинально змінилася, розповідає ІА “ФАКТ”.
Офіційне відкликання постанови
1 квітня 2025 року Федеральний уряд Німеччини офіційно відкликав постанову (Verordnung), яка передбачала винятки для українців з професійною водійською кваліфікацією. Вона мала на меті дозволити автоматичний обмін українських прав на німецькі без проходження повної процедури підтвердження, яку зазвичай зобов’язані проходити громадяни третіх країн.
Постанова була направлена на розгляд до Бундесрату (Федеральної ради — представництва земель) ще в травні 2024 року, однак її впровадження залежало від ухвалення основного закону — Berufskraftfahrerqualifikationsgesetz (Закону про професійну кваліфікацію водіїв). Цей закон мав змінити чинне Положення про підготовку професійних водіїв у Німеччині (Berufskraftfahrerqualifikationsverordnung) і фактично закріпити пільгову процедуру для українських водіїв.
Проте 23 лютого 2025 року в Німеччині відбулися дострокові вибори до Бундестагу, і внаслідок цього законопроєкт не був розглянутий у повному обсязі. Згідно з діючою парламентською практикою — принципом Diskontinuität — всі законодавчі ініціативи, які не були остаточно ухвалені до завершення скликання, вважаються анульованими. Відтак законопроєкт утратив чинність, а його допоміжна постанова більше не має юридичного сенсу — тому її було відкликано.
Що це означає для українських водіїв
Наслідком відкликання постанови стало повне скасування будь-яких винятків для українців. Відтепер вони знову розглядаються як громадяни третіх країн, і щоб отримати німецьке водійське посвідчення — зокрема для професійної діяльності — потрібно пройти всю повну процедуру визнання кваліфікації.
Що саме змінилося:
- Скасовано можливість автоматичного обміну: дія постанови припинена, і норми, які мали спростити процес для українців, втратили силу.
- Повернення до стандартної процедури: українські водії повинні підтверджувати свої права в порядку, передбаченому для громадян третіх країн.
- Необхідно звертатися до місцевого органу — Fahrerlaubnisbehörde, який займається видачею водійських посвідчень.
- Обов’язковий пакет документів включає: українські водійські права, завірений переклад, медичну довідку, підтвердження досвіду (трудовий стаж).
- Можливі додаткові вимоги: проходження психофізіологічного тесту, теоретичного та практичного іспитів, або навіть повноцінного навчального курсу.
- Вартість процедури може становити від 500 до 1500 євро, залежно від землі, де подається заява, і вимог до повторної підготовки.
Що далі
Скасування спрощеного механізму є ударом для великої частини українських громадян, які працюють або планували працювати у сфері вантажних чи пасажирських перевезень у Німеччині. Чимало з них уже мали досвід роботи водієм в Україні, однак тепер будуть змушені повторно проходити навчання й іспити, а в деяких випадках — і курси німецькою мовою.
Формально уряд Німеччини не відмовився від ідеї підтримки українців, проте нова легітимізація будь-якого полегшеного механізму можлива лише після формування нового складу Бундестагу й повторного внесення відповідного законопроєкту. До цього часу жодних винятків чи особливого порядку для українських водіїв не буде.
Таким чином, усі українці з категоріями C, CE, D, DE, які бажають працювати в Німеччині водіями, повинні орієнтуватися на повну процедуру підтвердження професійної кваліфікації, з відповідними витратами часу, коштів і зусиль.