Site icon #Повернення

Соціологічне дослідження: Чи повернуться в Україну біженці після завершення війни?

Фото: UN Women / Aurel Obreja

Аби відповісти на ці питання, Лабораторія законодавчих ініціатив провела комплексне дослідження біженців, яке тривало з грудня 2022 року до липня 2023 року. У липні 2023 року було опитано 1032 біженці віком від 18 років – 910 з них виїхали за кордон після 24 лютого 2022 року через початок повномасштабної війни, 122 – з січня по 23 лютого 2022 року. Польовий етап було проведено в 3 хвилі: перша та друга передбачала глибинні інтервʼю з біженцями, а третя – опитування біженців за кордоном, яке здійснювала соціологічна компанія InfoSapiens. Основні результати дослідження – далі.

Чи планують біженці повертатися в Україну після завершення війни?

Загалом, відповіді респондентів на це запитання можна проілюструвати отриманими статистичними даними:

За цими даними можна побачити, що ймовірність повернення біженців в Україну майже вдвічі вища після завершення війни. Водночас високий відсоток тих, хто точно не планують повертатися в Україну з-за кордону зі східних і південних регіонів країни, можна пояснити веденням бойових дій у цих регіонах або ж окупацією населених пунктів. 

Важливими, в контексті майбутньої відбудови та відновлення, є дані щодо того, куди планують повертатися біженці. Щодо відносно непостраждалих Києва, Заходу, Півночі, та Центра все досить передбачувано та зрозуміло – троє з чотирьох опитаних з цих регіонів точно повернуться до себе додому. Тобто глобального перерозподілу населення після повернення біженців там не передбачається. А от щодо Півдня та Сходу ситуація інша. Дві третини опитаних з Півдня планують повернутися додому, а ще одна третина поки не вирішила або розглядає варіант переїзду в інший населений пункт. А от на Сході перерозподіл населення буде значний – лише половина опитаних точно налаштована повертатися додому. Інші в цьому не так упевнені. Тому значна частина населених пунктів Сходу буде мати справу з демографічними проблемами навіть після завершення війни. Це, у свою чергу, ще сильніше ускладнює процес їх відбудови.

Ми здійснили економетричне моделювання – якщо уявити рішення про повернення біженців як 100%, то відсотки можуть бути розкладені на досить конкретні складові – фактори, які впливають на це рішення. Ці фактори мають різну вагу – якісь більше впливають на рішення про повернення, а якісь менше. 

Як не дивно, найменше впливає оцінка біженцями того, коли, як і чим закінчиться війна – вага цього фактору складає лише 12% до закінчення війни та 13% після. Дещо впливовішими є “магніти” біженців в Україні – те, які родинні, соціальні та матеріальні звʼязки залишилися в них на Батьківщині. Найбільше вони важать саме до завершення війни. Вага українських “магнітів” – 21% ДО закінчення війни та 12% після. А от “магніти” біженців у країні перебування вагоміші після війни – те, які родинні, соціальні та матеріальні звʼязки є в них за кордоном, визначають 19% рішення про повернення до закінчення війни та 15% після. Перспектива втратити пільги, зайнятість, соціальні звʼязки, статус в країні перебування вагоміша, ніж закордонні “магніти”, і визначає 20% рішення про повернення до закінчення війни та 16% після. А найбільш вагомою серед усіх факторів виявилася оцінка якості життя закордоном – те, як біженці оцінюють послуги та можливості в країні перебування. Вага цього фактору складає 29% до завершення війни та 43% після. Це найбільші показники серед усіх факторів і до, і після війни. 

Тобто саме якість життя, а не безпека найсильніше визначає, повернуться біженці чи залишаться закордоном.

Крім того, за даними дослідження, повертатися в Україну навіть до завершення війни більш схильні ті респонденти, які до початку повномасштабної війни мали краще матеріальне становище в Україні, порівняно з ситуацією за кордоном: 44,2% тих, хто точно повернеться в Україну до завершення війни, вказали, що їхнє матеріальне становище тою чи іншою мірою гірше, ніж було до війни в Україні, і 32,3% – тих, у кого матеріальне становище за кордоном покращилося, порівняно з ситуацією в Україні. 

Відповідно, залишатися за кордоном до завершення війни більш схильні ті, у кого це матеріальне становище покращилося порівняно з тим, яке було в Україні до початку війни. 

Половина опитаних, які планують залишатися за кордоном (54,6%) зазначили, що матеріальний стан у них кращий, ніж був в Україні до війни, а чверть (26,1%) – що фінансова ситуація порівняно погіршилась.  

Які умови повернення біженців в Україну?

Загалом серед трьох основних умов повернення в Україну респонденти зазначили припинення бойових дій, обстрілів і завершення війни (34%), наявність роботи і гідної заробітної плати (32%), ефективну боротьбу з корупцією в країні (20%). 

Як тільки буде зрозуміло, що воєнних дій там, де ми живемо, не буде, і вони [росіяни] якось відійдуть, буде якась більша безпека від обстрілів, – ми збираємося повернутися до України”. Респондент, 65 років, виїхав зі Слов’янська до Великої Британії”. Респондент, 65 років, виїхав зі Слов’янська до Великої Британії

“Якщо буде все добре, і вони [росіяни] підуть, то я в Херсоні буду працювати, там повно роботи педагогом. Ну а чому ні?” Респондентка, 41 рік, виїхала з Херсона до Польщі

Серед умов, які могли б посприяти рішенню повернутися в Україну, було виокремлено такі:

Отже, основними факторами повернення українців з-за кордону є завершення бойових дій і відновлення територіальної цілісності країни, а також ефективний процес відбудови та відновлення економіки. 

Ці висновки також підтверджують відповіді щодо факторів, які зупиняють від повернення в Україну – економічна нестабільність і падіння загальної якості життя, а також імовірність поновлення бойових дій і нападу Росії на Україну.

Які причини й обставини виїзду за кордон?

Для того, щоб зрозуміти причини виїзду біженців за кордон, варто звернутися до статистичних даних, які описують узагальнений “портрет респондентів”:

Тобто саме питання особистої безпеки і безпеки близьких та загроза окупації стали ключовими причинами для виїзду за кордон. За відповідями респондентів, саме цей страх і невідомість щодо подальшого розвитку подій на фронті стали рушієм для швидкого прийняття рішення про виїзд.

“Дуже просто я прийняла рішення про за кордон. Коли зайшли на танках колонна, диверсійно-розвідувальна група росіян, коли вони зайшли на Берестейську з Київської області й почали їхати по проспекту Перемоги, мені стало зрозуміло, що треба тікати максимально швидко. Бо рівень небезпечності на той момент, як я бачила, був максимальний. У мене був дуже високий рівень тривожності, я була абсолютно недієздатна, тому я зрозуміла, що треба тікати”. Респондентка, 25 років, виїхала з Києва до Німеччини

Очікування біженців з України щодо завершення війни

Більшість респондентів (70%) вірять у перемогу України, хоча також зазначають про велику ціну та людські втрати, спричинені війною. Кожен другий (49%) серед опитаних вважає, що війна закінчиться поверненням Україні всіх тимчасово окупованих територій і відновленням кордонів 1991 року.

43% вірять у тривале відновлення України з наданням необхідних гарантій безпеки. Крім того, саме завершення бойових дій і  відновлення територіальної цілісності України є умовою повернення після завершення війни для більш ніж 40% опитаних. Водночас в питанні прогнозування завершення війни опитані були доволі стриманими: кожен п’ятий респондент очікує завершення війни до весни 2024 року (20%), більш ніж третина опитаних – протягом весни-осені 2024 року (37%), інші – до весни 2025 року або ще пізніше (42%).

Наразі важко прогнозувати, коли українські біженці повноцінно зможуть повернутися додому. Попри це, дослідження показало, що більшість із них планують повернутися в Україну після завершення війни та розвивати своє подальше життя тут. 


Повне дослідження «Становище українських біженців за кордоном та їхні плани щодо повернення в Україну» буде опубліковано скоро на вебсайті Лабораторії законодавчих ініціатив. 

Ця стаття підготовлена у рамках проєкту «Громадянське суспільство для післявоєнного відновлення України та готовності до ЄС», який реалізується за фінансової підтримки Європейського Союзу.

Джерело: Лабораторія законодавчих ініціатив

Exit mobile version