Site icon #Повернення

В ЄС набули чинності нові правила авіаперельотів: що змінилося та чому це важливо для українців

У структурі повсякденних труднощів, з якими стикаються українці, вимушені жити за кордоном, багато рішень, ухвалених на рівні Європейського Союзу, мають значення не стільки політичне, скільки прикладне. Кожна регуляція, що змінює правила мобільності, безпосередньо впливає на можливість людей переміщатися, підтримувати родинні зв’язки, вирішувати побутові й адміністративні справи. Це особливо актуально для тих, хто розділений з близькими, живе в кількох країнах одночасно або регулярно курсує між тимчасовим прихистком і Україною. Нещодавня зміна, яка набула чинності в ЄС, стосується важливого для багатьох полегшення у буденній реальності пересувань. Йдеться про стандартизацію правил щодо ручної поклажі, розповідає ІА “ФАКТ”.

Нове рішення ЄС: кінець “прихованій багажній економіці”

У 2023 році Європейський суд виніс рішення, в якому визнав ручну поклажу “невід’ємною частиною перевезення пасажира”, а отже — елементом, за який не можна стягувати окрему плату. Це стало підставою для розробки обов’язкової регуляції, яка почала діяти влітку 2025 року в усіх країнах Європейського Союзу.

Відтепер авіакомпанії зобов’язані без додаткових оплат приймати на борт щонайменше одну одиницю ручної поклажі вагою до 7 кг і ще один предмет — сумку, портфель або рюкзак. Йдеться саме про речі, які пасажир бере з собою в салон літака, а не здає в багаж. При цьому поняття “особистий предмет” чітко відокремлене від звичної ручної поклажі: наприклад, ноутбук у чохлі, невелика сумка для документів, медична сумка, дитячий набір або рюкзак для однієї особи мають входити в перелік дозволених без доплат речей.

Раніше це залежало від тарифу, категорії квитка, внутрішніх правил компанії та інших умов, які створювали хаос і вводили в оману пасажирів. Тепер — уніфікація, прозорість і обов’язковість дотримання з боку всіх перевізників, які працюють у межах правового поля ЄС.

Що змінюється для українців 

Для українців ця новація є особливо цінною, бо часті короткі перельоти є реальністю для біженців, студентів, волонтерів і працівників, які мають родини в різних частинах Європи. У таких поїздках повноцінний багаж не завжди потрібен: достатньо змінного одягу, ноутбука і документів. Але саме ці речі за старими правилами коштували окремо, часто навіть дорожче, ніж квиток.

Тепер перельоти для них стали простішими: принаймні, частина бюджету, яку доводилося відкладати на “багаж-сюрприз”, більше не потрібна. Для біженців, які часто переїжджають із міста до міста у пошуках кращого притулку, навчання або роботи, стабільність і передбачуваність у правилах перевезення — важливий психологічний аспект.

Вартість за рюкзак: як все було раніше

Упродовж останнього десятиліття правила провезення ручної поклажі в Європі перетворилися на справжній квест. Авіакомпанії, особливо лоукостери, активно експлуатували відсутність єдиних вимог: одна дозволяла безкоштовно взяти сумку до 10 кг, інша — лише мікроскопічну “особисту річ”, ще інша брала додаткові 25 євро за ручну поклажу, яку можна було пронести на борт. Пасажири часто дізнавалися про ці обмеження вже після покупки квитка, іноді навіть під час посадки, коли їм пропонували доплатити або здавати валізу в багажне відділення.

Для українців це означало регулярні втрати грошей — по 20–40 євро з кожного рейсу — а для родин із дітьми суми могли зростати вдвічі або втричі. Особливо вразливими були ті, хто рідко літає і не має досвіду взаємодії з авіаперевізниками, або ті, хто не володіє іноземними мовами і не може оперативно відстояти свої права на стійці реєстрації.

Реакція ринку: як поводяться перевізники

Після набуття чинності нових правил більшість великих авіакомпаній оновили свої сайти, включили інформацію про безоплатну ручну поклажу у всі тарифи, включно з найнижчими. Зокрема, Ryanair, WizzAir, Lufthansa, Air France, KLM та інші внесли зміни у внутрішні документи і системи продажу.

Втім не виключено, що деякі перевізники продовжать маніпулювати правилами, подаючи розміри або вагу ручної поклажі як надмірні, навіть якщо вони відповідають нормі. Тому пасажири мають бути уважними: зберігати скріншоти інформації з сайту авіакомпанії, при купівлі квитка перевіряти, що саме входить у тариф, і не соромитися звертатися до служб захисту прав споживачів у разі порушень.

Попри широке охоплення, нова регуляція не є всеохопною. Вона не поширюється на рейси, які вилітають із країн поза межами ЄС — наприклад, з України, Туреччини чи Грузії. Тому, якщо ви купуєте квиток з Києва, Львова чи Одеси, а не з Будапешта чи Кракова, нові правила можуть не діяти. Водночас зворотні рейси — тобто з ЄС в Україну — вже мають підпадати під дію нового стандарту, якщо обслуговуються європейським перевізником.

Окремо слід зазначити: нововведення стосуються виключно ручної поклажі, а не багажу, який здається при реєстрації. Тобто, безкоштовно — це до 7 кг у салон, не 23 кг у багажне відділення. Норма не скасовує й обмежень щодо безпеки: обсяг рідини, заборонені предмети, контроль при посадці залишаються чинними.

Як захистити себе в разі порушень

У разі конфлікту з представниками авіакомпанії слід дотримуватись спокою, просити письмове обґрунтування, записувати інцидент на телефон і звертатися до Європейського центру захисту прав споживачів (ECC-Net). Також можна подати офіційну скаргу до авіаційного регулятора країни ЄС, з якої здійснювався виліт.

Якщо у квитку зазначено, що ручна поклажа входить у тариф, будь-яка спроба змусити пасажира доплатити є порушенням правил, і пасажир має повне право вимагати відшкодування або компенсації. У багатьох випадках достатньо письмової претензії через e-mail, але варто мати підтвердження — фото багажу, вага, скріншоти правил і відео конфлікту.

Нові правила щодо безоплатної ручної поклажі в межах ЄС є прикладом регуляторного рішення, яке відразу стає корисним і відчутним у повсякденному житті. Для українців, розкиданих Європою, для родин, які намагаються зберегти єдність попри розлуку і кордони, для людей, які змушені багато пересуватися — це рішення стало не просто технічним оновленням, а частиною відновлення відчуття нормальності, передбачуваності та права на комфорт.

Exit mobile version