Site icon #Повернення

В Європі планують змінити правила для літніх водіїв: що потрібно знати українським біженцям

Фото: fakty.ua

Останніми роками в країнах Європейського Союзу почастішали дорожньо-транспортні пригоди за участю літніх водіїв. Зростання кількості аварій пояснюють об’єктивними фізіологічними змінами, що неминуче виникають із віком: погіршенням зору, слуху, реакції, координації рухів та здатності швидко приймати рішення в складних дорожніх ситуаціях. У міру старіння населення Європи питання безпеки літніх водіїв набуло особливої актуальності. Саме тому, пише ІА “ФАКТ”, у 2025 році Європейський Союз вирішив переглянути чинні норми допуску до керування транспортом для осіб старшого віку, про які мають знати і українські біженці.

Нові зміни затверджені: які рішення ухвалено

У березні 2025 року після тривалих дискусій Європейська комісія, Європарламент та Рада ЄС дійшли остаточного компромісу щодо нової директиви. Вона має набути чинності після публікації, а країни-члени отримають чотири роки для приведення своїх законодавств у відповідність до нових норм, тобто до 2029 року.

Першопочатково пропонувалося запровадити обов’язкові медичні огляди кожні п’ять років для всіх водіїв, які досягли 70-річного віку. Однак така пропозиція викликала серйозну критику: противники наголошували, що автоматичне обмеження прав людини лише через вік є формою дискримінації. У підсумку вирішили не запроваджувати загальноєвропейського обов’язкового медичного контролю.

Замість цього кожна держава-член ЄС зможе самостійно визначити, яким чином здійснювати медичний нагляд за літніми водіями. У практиці це означає, що країни отримають право запроваджувати або регулярні обов’язкові медичні огляди, або систему самооцінки стану здоров’я, коли водій самостійно заповнює спеціальну декларацію під час поновлення посвідчення водія.

Основні зміни, які торкнуться водіїв

  1. Водії віком від 70 років під час продовження терміну дії водійського посвідчення повинні будуть або проходити медичне обстеження, або подавати декларацію про стан здоров’я — залежно від того, яке рішення ухвалить конкретна держава ЄС.
  2. Стандартний термін дії водійських прав для легкових автомобілів та мотоциклів становитиме 15 років. Проте для людей віком 65+ держави зможуть встановлювати коротші строки для регулярної перевірки.
  3. До 2030 року в ЄС планують запровадити цифрові водійські посвідчення, які можна буде зберігати у смартфоні. Водночас збережеться можливість отримати паперову версію посвідчення за бажанням.

Чому літніх водіїв перевірятимуть уважніше

Наукові дослідження Європейського Союзу вказують на те, що після 65 років у більшості людей поступово знижується якість сенсорних функцій і когнітивних реакцій. У повсякденних умовах це не завжди помітно, але в екстремальних дорожніх ситуаціях затримка навіть у кілька секунд може призвести до аварії. Статистика аварій свідчить, що кількість ДТП за участю водіїв літнього віку поступово зростає, зокрема з важкими наслідками для пасажирів і пішоходів.

Хоча самі літні водії загалом дотримуються більш обережної манери керування, проблемою стає саме неможливість швидко зреагувати в критичний момент.

Різниця в підходах: що вже діє в різних країнах ЄС

ЄС прагне гармонізувати систему контролю, але вже зараз між державами існують суттєві відмінності:

У Польщі обов’язкові медогляди для літніх водіїв не передбачені, за винятком випадків отримання першого посвідчення, грубих порушень правил дорожнього руху чи рішень суду.

Нові європейські правила дозволяють зберегти таку гнучкість, надаючи можливість кожній країні самостійно встановлювати порядок перевірок.

Що це означає для українських біженців

Для українців, які отримали тимчасовий захист у країнах ЄС, питання медичних оглядів для літніх водіїв може стати актуальним уже найближчими роками. Хоча наразі діють певні спрощення для обміну українських водійських посвідчень, у майбутньому для їх продовження чи заміни необхідно буде дотримуватися вимог конкретної держави проживання.

Українцям варто враховувати кілька моментів:

Самооцінка чи медогляд: що буде обов’язковим

Чи стане процедура самооцінки формальністю — залежатиме від того, яке саме рішення ухвалить країна, де перебуває водій. У більшості випадків декларація здоров’я включатиме прямі питання про:

Декларацію треба буде заповнювати чесно, оскільки в разі приховування проблем водій несе відповідальність у разі ДТП.

Що радять фахівці літнім водіям

Незалежно від віку медики й автоінструктори радять дотримуватись кількох правил:

Ці прості заходи допоможуть уникнути небезпеки як для себе, так і для інших учасників руху.

Вік водіїв на європейських дорогах стрімко зростає: за даними Євростату, у 2030-х роках кожен четвертий водій у ЄС буде старше 65 років. Без додаткового контролю це може призвести до різкого зростання кількості аварій з тяжкими наслідками. Саме тому нові європейські правила покликані не стільки обмежити права літніх людей, скільки мінімізувати аварійні ситуації ще до їх виникнення.

Exit mobile version