Для мільйонів українських біженців, які зараз активно пересуваються Європою, авіаперельоти стали невід’ємною частиною життя. Хтось повертається додому, хтось їде до родичів, хтось вирушає у справах або планує короткі поїздки на відпочинок. У більшості випадків такі перельоти здійснюються через європейські аеропорти, де правила перевезення багажу є однією з перших проблем, з якими стикається пасажир. Особливо, коли йдеться про ручну поклажу, адже саме вона часто стає джерелом неприємних сюрпризів у терміналі, додаткових витрат і зайвого нервового напруження. Європейський Союз, усвідомлюючи масштаби проблеми, вирішив змінити підхід до цього питання і запровадити єдині стандарти перевезення ручної поклажі на борту літаків для всіх країн-членів ЄС, пояснює ІА “ФАКТ”.
Єдиний стандарт для всієї Європи
Запропонована Європейським Союзом ініціатива має на меті усунути хаос у правилах перевезення ручної поклажі, який триває багато років. Сьогодні кожна авіакомпанія самостійно встановлює габарити й вагу дозволених до перевезення речей у салоні. Через це пасажири, які літають різними перевізниками, змушені постійно пристосовуватися до нових вимог, часто не маючи чіткої впевненості, які саме правила діятимуть цього разу. Особливо гостро це відчувається у випадках стикувальних рейсів, коли доводиться поєднувати перельоти різних компаній.
Згідно з проєктом директиви ЄС, планується запровадити єдиний стандарт для всіх перевізників, який дозволить безкоштовно брати на борт одну одиницю ручної поклажі розміром не більше 40x30x15 сантиметрів, включаючи колеса та ручки. Таку поклажу можна буде розміщувати під кріслом пасажира. Авіакомпаніям буде заборонено стягувати додаткову плату за перевезення цієї речі.
Кінець плутанині та неприємним несподіванкам
Мета цих змін полягає в тому, щоб захистити пасажирів від доволі частих ситуацій, коли вже в аеропорту виявляється, що звична валіза не відповідає вимогам чергового перевізника. Сьогодні нерідко трапляється, що сумка, з якою людина без проблем летіла однією авіакомпанією, виявляється завеликою для іншої, й за її провезення потрібно доплачувати. В аеропорту такі суми можуть бути значно вищими, ніж під час попереднього бронювання квитків. Іноді додатковий платіж перевищує вартість самого перельоту, що особливо болісно б’є по кишені пасажирів, які шукають бюджетні маршрути.
ЄС прагне усунути цю невизначеність. Стандартизація має зробити повітряні подорожі передбачуванішими і зручнішими, особливо для тих, хто часто користується бюджетними лініями і стикається з розбіжностями в правилах при кожному перельоті.
Як виглядає ситуація зараз
Поки нові правила перебувають у процесі затвердження, авіакомпанії продовжують діяти за власними внутрішніми нормами. Наприклад:
- Ryanair дозволяє брати на борт безкоштовну ручну поклажу розміром 40x20x25 см.
- Wizz Air дозволяє ручну поклажу до 40x30x20 см з максимальною вагою 10 кг.
- easyJet встановив ліміт 45x36x20 см.
У всіх випадках до габаритів включаються коліщатка та ручки, а різниця в дозволених параметрах часто вводить пасажирів в оману.
Що чекає далі
Проєкт нових правил уже перебуває на розгляді в структурах Європейського Союзу. Остаточне ухвалення директиви залежатиме від позиції Європарламенту. Якщо пропозицію підтримають, уся територія ЄС отримає уніфіковані правила, які діятимуть для всіх авіакомпаній незалежно від їхньої бізнес-моделі — чи то бюджетні лінії, чи традиційні перевізники.
Для українців, які використовують європейські авіалінії в своїх поїздках, це стане важливим полегшенням: не потрібно буде перед кожним рейсом звіряти правила, міряти валізи та боятися додаткових оплат безпосередньо в аеропорту. Особливо актуальними нові стандарти будуть для матерів із дітьми, людей похилого віку, студентів, які часто літають з обмеженою кількістю речей.
Запровадження єдиних стандартів допоможе сформувати більш прозорий, зрозумілий і справедливий авіаринок у межах усього Євросоюзу, а українці, які користуються правом тимчасового захисту чи мають дозвіл на перебування в ЄС, зможуть отримати безпосередню вигоду від цих змін.